Przygotowanie auta do zimowych warunków

Zbliża się jesień. Po wakacjach nasz samochód wymaga małego przeglądu, sprawdzenia płynów, układów i wymianę opon oraz przygotowania lakieru do zimy.

Opony

Przed zimą najważniejsza jest wymiana opon na przeznaczone do takich warunków atmosferycznych. Jeżeli mieszkamy w takim miejscu, gdzie mamy do czynienia z ogromnymi opadami śniegu, warto zmienić opony na jeden rozmiar węższe od letnich. Węższe lepiej wbijają się w śnieg. Umożliwiają dzięki temu przejazd za pomocą większego nacisku na powierzchnię za jednym razem. Szerokie muszą wycisnąć na śniegu szerszą ścieżkę, co sprawia większy opór. Wąskie opony doskonale sprawdzą się także na mokrej drodze. Gorzej z przyczepnością auta. Tracą one bowiem trakcję wraz ze wzrostem prędkości. Takie opony wydłużają także drogę hamowania. W tej kwestii są dużo gorsze od szerokich. Każdy profesjonalista zaleci Ci stosowanie opon zimowych w rozmiarze wyznaczonym prze producenta samochodu. Tylko takie ogumienie da pewność prawidłowej rekcji pojazdu do panujących wokół warunków nawierzchni.

Układ hamulcowy

Zwykle przegląd układu hamulcowego robimy co 15 tysięcy kilometrów. Najlepiej jest jednak sprawdzić go przez zimą i przed latem. Zimą ze względu na trudne warunki atmosferyczne, a latem należy wziąć pod uwagę więcej tras ze względu na wakacje. Dobry mechanik sprawdzi na pewno poziom płynu hamulcowego, stan tarcz hamulcowych, szczęk i klocków, oraz związanej z tym automatyki. Płyn hamulcowy jest w tym wszystkim bardzo ważny. Odpowiada za skuteczność hamowania i niezapowietrzanie się całego układu! Wielu użytkowników aut uznaje, że skoro samochód hamuje, to wszystko jest w porządku. Otóż nie zawsze. Należy pamiętać, że wymiana klocków i tarcz zawsze musi iść parami na jednej osi. Ponad to nie poleca się chińskich zamienników części. Są one o wiele słabszej jakości i zużywają się bardziej w ten sposób. Dobrze jest pamiętać także o hamulcu postojowym, przy sprawdzaniu całego układu.

Płyny

Płyn w skrzyni biegów, hamulcowy, wspomagania, chłodzący, do spryskiwaczy i olej silnikowy. Każdy ma inne zasady i regularność wymiany. Przed zimą należy sprawdzić ich stan i poziom. Ogólnie np. olej silnikowy wymienia się co 20 – 50 tys. Kilometrów. Olej w skrzyni biegów co 40 – 60 tysięcy km. Płyn hamulcowy wystarczy wymieniać co dwa lata. Płyn chłodzący i do spryskiwaczy wymieniamy kiedy widać, że jego poziom jest już bardzo niski. Przed zimą najlepiej użyć takiego, który jest specjalnie przystosowany do trudnych warunków.

Paliwo

Oszczędzanie zimą na paliwie nie popłaca. Zimowe jest droższe w produkcji, nie zawsze jednak droższe na stacji. Sprzedając letnie paliwo jako zimowe sprzedawca ma większy zysk, a my kłopot. Jeżeli paliwo zamarznie w przewodach lub zablokuje filtr to przed nami długie oczekiwanie. Lepiej unikać stacji z małym natężeniem ruchu, ponieważ tam może być właśnie takie paliwo. Dobrym zabezpieczeniem jest także dodanie do zimowego paliwa depresatora. Polecamy także zimą tankować do pełna.