Zwykła benzyna czy uszlachetniona?

Od wielu już lat stacje benzynowe oferują kierowcom paliwa o specjalnych właściwościach, rzekomo o wiele lepsze, od tych, które tankowaliśmy od zawsze. Już kilkanaście lat temu zachodnie koncerny posiadające w Polsce stacje benzynowe zaoferowały użytkownikom paliwa klasy premium, posiadające rzekomo cudowne i zbawienne właściwości dla silnika samochodu. Można się zastanowić przy tej okazji, czy jeżeli proponuje Nam się coś o wspaniałych właściwościach to znaczy, że to co tankowaliśmy do tej pory miało właściwości o wiele gorsze. No właśnie, jak to jest z tymi paliwami tak zupełnie naprawdę? Tego się pewnie nigdy zwykły konsument nie dowie, bo trzeba by zapytać o to inżynierów zajmujących się badaniem paliw płynnych. Na pewno jednak bez takich konsultacji możemy napisać jak to wygląda z punktu widzenia zwykłego użytkownika i z punktu widzenia jazdy zwykłym samochodem. Żeby nie pisać w tym miejscu niesprawdzonych rzeczy zaznaczam, że osobiście przetestowaliśmy jazdę autem z małym silnikiem trzysuwowym na zwykłej benzynie 95 oktanów, na benzynie 98 oktanów, na uszlachetnionym paliwie 98 oktanów oraz na paliwie, które producent reklamuje jako posiadające prawie sto oktanów, a dokładnie chyba 99 z groszami. No i cóż, rzeczywiście można powiedzieć, że na dobrym komputerze pokładowym w samochodzie, w którym dokładnie widać , jakie jest spalanie, można było zauważyć, że najwięcej oktanów w paliwie przekłada się jednak na odrobinę niższe spalanie. Jakość jazdy samochodem i przyśpieszenia dla wszystkich paliw jest praktycznie taka sama. Przy normalnym użytkowaniu pojazdu i normalnej jeździe nie widać żadnej różnicy pomiędzy paliwami. Co innego natomiast, jeżeli chodzi o pracę silnika i jego żywotność. W tym miejscu rzeczywiście zaleca się zatankowanie raz na jakiś czas paliwa uszlachetnionego, które poprawia jakość pracy silnika. Ma również wiele dodatków zawartych już w sobie, które wspomagają pracę silnika, dzięki czemu na pewno zyskuje on na żywotności. Paliwa uszlachetnione i wysoko oktanowe są na pewno bardziej sprzyjające jeździe samochodem w zimę. Ponieważ to zimą spalanie w samochodzie bardzo znacząco rośnie dlatego właśnie ważne jest to, żeby przy takiej wyostrzonej eksploatacji samochodu zadbać odpowiednio o konserwację wszystkich znajdujących się w silniku elementów. Tak naprawdę każdy kierowca we własnym zakresie powinien zastanowić się nad tym, w jaki sposób użytkować swój samochód i jakie paliwo do niego tankować. Jeżeli zdecydujecie się na to, żeby zainwestować i wlać za większe pieniądze to na pewno możecie sami potem zweryfikować osiągi swojego samochodu. Nie mniej jednak nie wystarczy raz zatankować lepszego paliwa czy tego z większą liczbą oktanów. Na pewno po jednym tankowaniu różnice będą w żaden sposób nie odczuwalne. Dlatego radzimy, jeśli już sami chcielibyście spróbować, tankować któreś z lepszych paliw kilka razy pod rząd. Wtedy jedynie będziecie mogli ocenić jakość jazdy samochodem na wysokim oktanie. Jeśli nawet nie zauważycie różnicy w jeździe pojazdu to na pewno Wasz silnik samochodu tą różnicę będzie odczuwać i to znacząco.